W Mama, Medycyna

Jestem niewyspana

Dlaczego często nie mamy siły i motywacji, żeby wykonywać swoje obowiązki w ciągu dnia? Dlaczego kiepsko się czujemy i nic nam się nie chce? Przyczyn może być wiele, ale z pewnością jedną z najważniejszych jest kiepski sen. Czy zastanawialiście się kiedyś czy potraficie dobrze spać? Wbrew pozorom to nie takie proste. To w jaki sposób śpimy jest bardzo ważne, bo na sen przeznaczamy średnio 25 lat naszego życia. Warto dobrze wykorzystać ten czas.

Dlaczego sen jest ważny?

Gdy kładziesz się spać, twój organizm wchodzi w tryb oszczędnościowy. W ciągu całego dnia twój mózg i układ nerwowy były bombardowane przez różne bodźce z otaczającego Cię świata, sen jest chwilą, w której ciało może odpocząć. Czas, który jest potrzebny, żeby w pełni się zregenerować jest raczej indywidualny. Dorosły człowiek potrzebuje zwykle około 6-8 godzin pełnego snu na dobę. Czym człowiek młodszy tym paradoksalnie tego snu potrzebuje więcej i tak u nastolatków jest to 8-10 godzin, u małych dzieci 11-14 godzin, a u niemowląt nawet do 17 godzin snu na dobę.

Krótki sen upośledza sprawność naszego mózgu i może być przyczyną problemów z koncentracją i zapamiętywaniem. Istnieje wiele badań, które udowadniają niekorzystny wpływ braku lub niedoboru snu na nasz organizm. Wśród negatywnych efektów możemy wymienić zwiększoną skłonnością do podejmowania ryzykownych decyzji, ograniczenie zdolności konstruktywnego myślenia, spadek motywacji, nadwagę, depresję, a nawet upośledzenie aktywności układu immunologicznego.

Jednym słowem katastrofa.

Długotrwałe pozbawianie snu zostało nawet uznane za jedną z wyjątkowo skutecznych metod torturowania. Właśnie ze względu na spustoszenie, które sieje w naszym organizmie.

Od czego więc zależy dobry sen?

Warunki do spania

To w jakich warunkach przychodzi nam zasypiać, a potem spać ma kluczowe znaczenie dla naszego snu.

Po pierwsze, powietrze w pokoju, w którym śpimy nie powinno być zbyt suche, zaś temperatura powietrza powinna wynosić pomiędzy 16 a 18 °C. Zanim położymy się spać dobrze jest przewietrzyć pomieszczenie. Po drugie, powinniśmy odciąć się od światła i hałasów. Nie zawsze jest to możliwe, ale warto zrobić to co w naszej mocy.

Wygodne łóżko

Materac na którym śpimy powinien być dopasowany do masy naszego ciała. Powinien być wystarczająco miękki, żeby odpowiednio podpierać kręgosłup, a równocześnie wystarczająco twardy, żebyśmy się w niego nie zapadali. Dobranie odpowiedniego materaca na pewno nie jest proste, ale warto poświęcić temu trochę więcej czasu.

Film przed snem

Rytm naszego zapadania w sen regulowany jest przez natężenie światła, dlatego uważa się, że powinniśmy zrezygnować z oglądania jasnych ekranów telewizorów, komputerów i telefonów nawet na 2-3 godziny przed spaniem. Jeśli potrzebujemy oświetlenia w nocy to powinniśmy używać słabego, czerwonego światła. W trakcie dnia natomiast korzystne jest korzystanie z niebieskiego, jasnego światła, które poprawia nasz nastrój i ułatwia późniejsze usypianie. 

Kawa

Kawa i zawarta w niej kofeina, chociaż dla wielu zbawienna o poranku, tak wieczorem nie jest dobrym pomysłem. Kofeina usuwa objawy senności, pośrednio pobudza też nadnercza do produkcji adrenaliny. W konsekwencji możemy zafundować sobie problemy z zaśnięciem. Dlatego wieczorem, a nawet późnym popołudniem warto zrezygnować z picia kawy. 

Wyjątkiem od szkodliwego wpływu kofeiny na nasz sen jest drzemka kofeinowa. Powstały nawet na ten temat badania, które udowadniają jej przewagę nad innymi sposobami szybkiej regeneracji. Napiszę o tym niebawem.

Alkohol

Alkohol może pomagać zasnąć, ale jest również potencjalną przyczyną przebudzania się w środku nocy lub pobudki wcześnie rano. Według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Medycznym w Missouri wynika, że nawet pojedyncza dawka alkoholu może pomóc w zaśnięciu, ale równocześnie skraca długość snu, co negatywnie wpływa na jakość naszej nocnej regeneracji.

A ty, wysypiasz się czy masz problemy ze snem? Napisz w komentarzu 🙂

Jeśli spodobał Ci się mój wpis i chcesz dostawać powiadomienia o kolejnych, kliknij

żeby obserwować mnie na Facebooku.

Poprzedni wpisSekret szczęścia
Następny wpisList do Ciebie
  • nieporadnikmamy.blogspot.com

    Sen i jego jakość są bardzo ważne, jak człowiek wyspany to zaraz lepiej funkcjonuje. Mnie niestety ciężko się wysypiać ze względu na moje budzące się w nocy dziecko. A to na mleko, a to siusiu po mleku, a to musi się wody napić. Mam nadzieję, że w końcu z tego wyrośnie, bo od ponad 3 lat nie przespałam ani jednej całej nocy. Na szczęście budzi się tylko raz lub dwa razy, bo kiedyś zdarzało się to nawet i cztery. Niby po przebudzeniu i zaspokojeniu swojej potrzeby nie ma problemów z zaśnięciem, a ja mogę dalej spać, ale taki sen przerywany jest bardzo męczący. Pozdrawiam 🙂

  • Katarzyna Bryk

    Mój Synek ma 10 miesięcy i śpi bardzo niespokojnie. Odpoczynek w nocy to teraz moje marzenie 😆

  • Ania Porczak

    Chętnie się coś dowiem na temat drzemki kofeinowej 😊 ja pomimo ze śpię 8-9h na dobę czyli tyle ile na mój wiek spać powinnam w godzinach popołudniowych nie jestem w stanie się uczyć. Siadam nad książką i zasypiam. Nie wiem co czytam i pomimo ze kocham dany przedmiot ta czynnosc staje sie dla mnie tortura. Za parę tygodni mam maturę i aspiracje na medycynę (tak na marginesie jest Pani dla mnie wielkim autorytetem ☺) i jest mi ciężko a uczyć muszę się duzo. Zazwyczaj po szkole kładę się na kilka godzin do łóżka i koło 19 dopiero zaczynam naukę i w środku nocy idę dalej spać. Wieczorem i w nocy mam otwarty i skoncentrowany umysl. Staram się też żeby długość snu była wielokrotnoscia 90min czyli mniej więcej tyle ile trwa pojedynczy czas jednego cyklu plus czas na zasniecie. Tak jakoś funkcjonuje jednak jest to trochę uciążliwe biorąc pod uwagę np dni w których mam korepetycje. Może wie Pani jaka jest przyczyna takiego zmęczenia i sennosci w ciągu dnia i czy spiac na dwie raty nie robię krzywdy swojemu organizmowi? Za każde słowo byłabym wdzięczna 🙂

    • Dziś pojawi się wpis o drzemce kawowej i mam nadzieję, że będzie dla Ciebie pomocny 😊

      • Ania Porczak

        Już przeczytane i sprawdzone. Co prawda na początku podeszłam do tego trochę sceptycznie bo jak to tak jakas drzemka moze rozwiazac wszystkie moje problemy ale rzeczywiście czyni cuda ! Dzięki wielkie za to 😍