Jestem niewyspana

Kasia - -

Lifestyle, Mama, Medycyna, Motywacja, Studia

Dlaczego często nie mamy siły i motywacji, żeby wykonywać swoje obowiązki w ciągu dnia? Dlaczego kiepsko się czujemy i nic nam się nie chce? Przyczyn może być wiele, ale z pewnością jedną z najważniejszych jest kiepski sen. Czy zastanawialiście się kiedyś czy potraficie dobrze spać? Wbrew pozorom to nie takie proste. To w jaki sposób śpimy jest bardzo ważne, bo na sen przeznaczamy średnio 25 lat naszego życia. Warto dobrze wykorzystać ten czas.

Dlaczego sen jest ważny?

Gdy kładziesz się spać, twój organizm wchodzi w tryb oszczędnościowy. W ciągu całego dnia twój mózg i układ nerwowy były bombardowane przez różne bodźce z otaczającego Cię świata, sen jest chwilą, w której ciało może odpocząć. Czas, który jest potrzebny, żeby w pełni się zregenerować jest raczej indywidualny. Dorosły człowiek potrzebuje zwykle około 6-8 godzin pełnego snu na dobę. Czym człowiek młodszy tym paradoksalnie tego snu potrzebuje więcej i tak u nastolatków jest to 8-10 godzin, u małych dzieci 11-14 godzin, a u niemowląt nawet do 17 godzin snu na dobę.

Krótki sen upośledza sprawność naszego mózgu i może być przyczyną problemów z koncentracją i zapamiętywaniem. Istnieje wiele badań, które udowadniają niekorzystny wpływ braku lub niedoboru snu na nasz organizm. Wśród negatywnych efektów możemy wymienić zwiększoną skłonnością do podejmowania ryzykownych decyzji, ograniczenie zdolności konstruktywnego myślenia, spadek motywacji, nadwagę, depresję, a nawet upośledzenie aktywności układu immunologicznego.

Jednym słowem katastrofa.

Długotrwałe pozbawianie snu zostało nawet uznane za jedną z wyjątkowo skutecznych metod torturowania. Właśnie ze względu na spustoszenie, które sieje w naszym organizmie.

Od czego więc zależy dobry sen?

Warunki do spania

To w jakich warunkach przychodzi nam zasypiać, a potem spać ma kluczowe znaczenie dla naszego snu.

Po pierwsze, powietrze w pokoju, w którym śpimy nie powinno być zbyt suche, zaś temperatura powietrza powinna wynosić pomiędzy 16 a 18 °C. Zanim położymy się spać dobrze jest przewietrzyć pomieszczenie. Po drugie, powinniśmy odciąć się od światła i hałasów. Nie zawsze jest to możliwe, ale warto zrobić to co w naszej mocy.

Wygodne łóżko

Materac na którym śpimy powinien być dopasowany do masy naszego ciała. Powinien być wystarczająco miękki, żeby odpowiednio podpierać kręgosłup, a równocześnie wystarczająco twardy, żebyśmy się w niego nie zapadali. Dobranie odpowiedniego materaca na pewno nie jest proste, ale warto poświęcić temu trochę więcej czasu.

Film przed snem

Rytm naszego zapadania w sen regulowany jest przez natężenie światła, dlatego uważa się, że powinniśmy zrezygnować z oglądania jasnych ekranów telewizorów, komputerów i telefonów nawet na 2-3 godziny przed spaniem. Jeśli potrzebujemy oświetlenia w nocy to powinniśmy używać słabego, czerwonego światła. W trakcie dnia natomiast korzystne jest korzystanie z niebieskiego, jasnego światła, które poprawia nasz nastrój i ułatwia późniejsze usypianie. 

Kawa

Kawa i zawarta w niej kofeina, chociaż dla wielu zbawienna o poranku, tak wieczorem nie jest dobrym pomysłem. Kofeina usuwa objawy senności, pośrednio pobudza też nadnercza do produkcji adrenaliny. W konsekwencji możemy zafundować sobie problemy z zaśnięciem. Dlatego wieczorem, a nawet późnym popołudniem warto zrezygnować z picia kawy. 

Wyjątkiem od szkodliwego wpływu kofeiny na nasz sen jest drzemka kofeinowa. Powstały nawet na ten temat badania, które udowadniają jej przewagę nad innymi sposobami szybkiej regeneracji. Napiszę o tym niebawem.

Alkohol

Alkohol może pomagać zasnąć, ale jest również potencjalną przyczyną przebudzania się w środku nocy lub pobudki wcześnie rano. Według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Medycznym w Missouri wynika, że nawet pojedyncza dawka alkoholu może pomóc w zaśnięciu, ale równocześnie skraca długość snu, co negatywnie wpływa na jakość naszej nocnej regeneracji.

A ty, wysypiasz się czy masz problemy ze snem? Napisz w komentarzu 🙂

Kasia

Lekarz i młoda mama dwóch chłopców. Ciągle w biegu i z kubkiem kawy w ręce, szukająca życiowej równowagi pomiędzy tym co ważne i ważniejsze.

Poprzedni wpisSekret szczęścia
Następny wpisProsta sztuczka, która ratuje mnie w kryzysowych sytuacjach