Cała prawda o mleku

Karolina - -

Dieta, Medycyna, Pediatria

Mleko

Czy krowie mleko jest przereklamowane?

„Pij mleko, będziesz wielki!”  to hasło, które towarzyszy nam od najmłodszych lat. Mało kto nie pamięta szklanki mleka na stole w domu albo jogurtu w plecaku do szkoły. Ale czy faktycznie jest to tak ważny produkt w naszej diecie? Postaram się Wam ten temat przybliżyć.

Co mleko ma w sobie?

Po pierwsze, wapń. Mleko i jego przetwory są najważniejszym źródłem tego pierwiastka. Po drugie, białka i tłuszcze. Po trzecie, witaminy: A, D, B2 i B12.

Najlepiej przyswajalny wapń pochodzi właśnie z mleka! Jest on podstawowym materiałem budulcowym kości i zębów, uczestniczy w pracy mięśni, krzepnięciu krwi, budowie hormonów, działaniu układu nerwowego i pracy serca. Niedobory wapnia u dzieci są przyczyną krzywicy, a u młodzieży mogą powodować zmniejszenie masy kostnej i rozwój osteoporozy w późniejszym wieku.

Witamina A jest niezbędna w procesie widzenia, działa ochronnie na skórę i błony śluzowe oraz posiada właściwości przeciwutleniające.

Witamina D jest konieczna do prawidłowego wchłaniania wapnia i fosforu oraz właściwej mineralizacji kości i zębów.

Witamina B2 odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu narządu wzroku oraz bierze udział w wielu procesach enzymatycznych naszego organizmu.

Witamina B12 pełni główną rolę w tworzeniu elementów morfotycznych krwi i otoczek nerwowych. Uczestniczy w syntezie białek i kwasów nukleinowych.

Jakie mleko jest najlepsze?

Najlepszą wartość odżywczą posiada mleko prosto od krowy, które zostało jedynie schłodzone i skierowane do sprzedaży. Przed podaniem należy je bezwzględnie przegotować, bo w przeciwieństwie do mleka już przetworzonego, może zawierać patogeny.

Ile powinniśmy go pić?

Codziennie pij co najmniej 2 duże szklanki mleka. Możesz je zastąpić jogurtem, kefirem lub maślanką. Zaleca się spożywanie chudych produktów mlecznych, które zawierają mniej nasyconych kwasów tłuszczowych.

Czy nie przeceniamy jogurtów?

Absolutnie nie! Kefiry, kwaśne mleko i jogurty zawierają żywe kultury bakterii Bifidobacterium bifidum oraz Lactobacillus acidophilus. Wpływają one pozytywnie na przewód pokarmowy likwidując zaparcia, zapobiegając biegunkom, niestrawności i wzdęciom brzucha. Poprawiają przyswajalność wapnia i żelaza oraz przywracają naturalną mikroflorę jelit.

Co z twarogiem?

Niestety nie jest on idealnym źródłem wapnia. O jego przyswajalności decyduje głównie stosunek wapnia do fosforu. W przypadku twarogu jest on znacznie mniejszy, co czyni go uboższym źródłem tego pierwiastka.

Kiedy wprowadzić mleko krowie do diety dziecka?

W większości krajów za taką granicę wieku uznaje się ukończony 12 miesiąc życia. U dzieci z nadwagą, pomiędzy 12 a 24 miesiącem życia zaleca się spożywanie mleka z 2% zawartością tłuszczu. Dotyczy to również dzieci w sytuacji, gdy w ich rodzinie stwierdza się zwiększone stężenie cholesterolu, otyłość lub choroby układu krążenia. Dzieci po ukończeniu 2 roku życia powinny spożywać mleko o niskiej zawartości tłuszczu, nieprzekraczającej 1%.

Skąd się bierze alergia na białka mleka krowiego?

Najsilniejsze właściwości alergizujące wykazuje β-laktoglobulina. Organizm jej nie toleruje i uważa za obcą, ponieważ w mleku matki występuje inne białko – α-laktoalbumina. Najczęściej chorują dzieci w pierwszych 2 latach życia. U większości objawy mijają do 5 roku życia.

Czym się najczęściej objawia alergia? Jak się leczy?

Alergia objawia się pokrzywką, wysypką, wypryskiem, wymiotami, kolką, refluksem, wzdęciami, kaszlem, kichaniem, świszczącym oddechem, wyciekiem z nosa.

Jedynym skutecznym sposobem leczenia jest dieta eliminacyjna. Nie należy podawać dziecku mleka krowiego oraz produktów, które go zawierają.

Powyższe informacje w pełni udowadniają, że krowie mleko jest zdrowe! Nie daj sobie wmówić historii o jego negatywnym wpływie na organizm. Nasza dieta musi być zbilansowana i odpowiednio dostosowana do wieku. Urozmaicone posiłki i we właściwych ilościach w pełni zaspokajają zapotrzebowanie na witaminy i minerały.

Pamiętaj!

  1. Podstawowym źródłem wapnia jest żywność.
  2. Najlepiej przyswajalny wapń pochodzi z mleka i produktów mlecznych.
  3. Żółty ser zawiera duże ilości tłuszczu i soli, dlatego w spożywaniu go należy zachować umiar.
  4. Jeden jogurt dziennie nie zapewnia właściwej gospodarki wapniowej i mineralizacji kości.
  5. Tłuste mleko i przetwory mleczne spożywane w większych ilościach, niż jest to zalecane, mogą podwyższać zawartość cholesterolu we krwi, sprzyjając rozwojowi miażdżycy.

 

Źródła:

Alergia

Mleko

Mleko w diecie dziecka

Piramida zdrowego żywienia

Żywienie dzieci i młodzieży

Najczęstsze błędy żywieniowe

Wapń

Więcej zasad zdrowego odżywiania

Karolina

Mam na imię Karolina. Jestem studentką 6 roku kierunku lekarskiego. Medycyna jest moją pasją i poświęcam jej większość czasu. Wolne chwile spędzam z najbliższymi, piekę ciasta, słucham muzyki i śpiewam. Lubię przeczytać dobrą książkę i obejrzeć fajny film. Jeśli chcesz mnie lepiej poznać zapraszam na mojego Instagrama.

Poprzedni wpisCzy lakiery hybrydowe szkodzą?
Następny wpisUczulenie na jad owadów - jak to ugryźć?